SEO og web opdatering
Vidste du, at for at holde sin side så højt som muligt i Googles visninger, så bør sidens SEO (Search Engine optimization) gennemses som minimum en gang årligt? Google ændrer konstant sine søgekriterier, og i takt med at det danske sprogbrug ændres, så ændres vores måde at søge på. I dag er det f.eks. mere normalt at søge med en hel sætning på Google, end det var for bare 2 år siden. Modsat er brugernes brug af mobiler gået i vejret, og her benyttes typisk meget kort søgning, ofte kun et ord eller to. Man skal altså være skarp for at ramme sin SEO korrekt, og den skal naturligvis matche indholdet på siden, – ellers bliver Google “forvirret” og straffer siden ved at sende siden længere ned på søgesiden.
Det er derfor Laigaard Online tilbyder at opdatere både SEO og websiten, – for der bør jo netop være samspil mellem de to.
SEO - Hvad skal der til?
Det allervigtigste er at du overhovedet har SEO på din website. Ganske mange får lavet en hurtig website, men glemmer at få udvikleren til at indsætte SEO på siden.
Når det så er sagt, er mit første skridt som regel at checke siden igennem i Google Search Console. Her kan man relativt hurtigt se om brugerne finder siden med søgninger, der ikke umiddelbart er optimeret på siden. Det kan også være de søger efter noget helt andet end indholdet på din side, og derfor forsvinder for hurtigt fra den. I det hele taget handler SEO om at sikre sig at det er relevante brugere der finder din site.
Der bør være indsat SEO på hver eneste side på din website, for at sikre at det er relevant indhold, som brugere finder med det rette søgeord.
Google Analytics er din ven
Er din website tilknyttet Google Analytics, vil du også derigennem kunne se hvad der er blevet søgt på gennem tiden, – såfremt din Analytics konto er sat korrekt op.
Website opdatering
I takt med at det daglige salg tager tid og fokus væk fra websiten, risikerer din site at blive “out of date”. Det kan være der er gamle, udgåede tilbud på siden, at produkter er udgået, eller du blot mangler at indsætte friske tekster for at matche SEO på din side.
Gennem tiden har jeg arbejdet i en lang række CMS-systemer, og det betyder at jeg er hurtig til at sætte mig ind i hvordan lige præcist din website skal opdateres. Nogle af de CMS (altså web administrationssystemer) jeg arbejder i, er bla.: Typo3, Composite, WordPress, Neos, Statamic, Umbraco, Dynamic Web samt en række specielt udviklede CMS.
Før jeg starter opdateringen af din website, har vi typisk et møde for at gennemgå følgende:
- Hvilke sider og hvilket indhold skal opdateres?
- Skal jeg selv finde materiale eller får jeg det?
- Generel forventningsafstemning
Skal du have udarbejdet en helt ny website, gør jeg også gerne det.