Bliv set på de Sociale medier

Opslag og annoncering på Sociale Medier - SoMe

Kender du dette senarie: Virksomheden har en FaceBook profil, men det er rigtig vanskeligt at få tid til at opdatere den. Derfor kommer opslagene enten i små “byger” eller slet ikke?

Planlagte opslag

Du er ikke alene, og det er bla. der Laigaard Online kommer ind i billedet: 

Vi står nemlig for at planlægge ganske mange opslag på de Sociale Medier for vore kunder. Typisk foregår det på den måde, at vi mødes en gang om måneden. Det er helt op til dig om det skal være online eller offline. Her aftaler vi hvilke emner der er relevante for den kommende måned. 

Vi aftaler ligeledes den omtrentlige frekvens af de planlagte opslag. Du har fulde rettigheder til at gå ind i marketing systemet for at checke hvad der er lagt op, justere i tekst/billeder eller helt fjerne opslag. 

Ønsker du selv at styre hvornår opslagene lægges på, udarbejdes opslag som kladder, som du så derefter lægger på eksempelvis FaceBook som det passer.

Efter aftale kan vi også besvare kommentarer og indkommende beskeder.

SoMe er også en særdeles god annonceringsplatform (afhængig af produkt), derfor hjælper vi også vore kunder med annoncering på stort set alle typer Sociale Medier:

Nedenfor ser du et eksempel på planlagte opslag:

Annoncering på SoMe, - hvad skal man vælge?

Mulighederne for målrettet annoncering er mange, når vi taler sociale medier. Facebook og Instagram er nogle af de mest benyttede kanaler, når der annonceres for produkter og/eller ydelser, der benyttes i fritiden. Dog bør man som B2B virksomhed også overveje brugen af disse 2 kanaler, idet forretningskunderne jo med en vis sandsynlighed også er på et af de 2 medier. LinkedIn bør benyttes hvis din virksomhed handler B2B, og det er vigtigt at blive set hos virksomhedskunder.

SnapChat og TikTok er begge relativt nye medier, der begge får stigende opmærksomhed fra de danske forbrugere. Specielt TikTok er hurtigt vokset i løbet af 2022 og fremtræder efterhånden som et meget interessant annonceringsmedie, – afhængig af produkt og målgruppe.

Men hvad skal man vælge? Det er altid muligt at annoncere på SoMe, uden at din virksomhed har en profil, – men det giver et mere professionelt udtryk, hvis I har en. Nedenstående lidt brugertal og muligheder for annoncering.

77 % af alle danskere bruger Facebook og 53 % af de 16 – 89 årige benytter mediet dagligt.  (Kilde Kielbergchristensen.dk)

42 % af alle danskere bruger Instagram og 19 % af de 16 – 89- årige benytter mediet dagligt  (Kilde Kielbergchristensen.dk)

Instagram er ejet af Facebook, og det er derfor muligt at sam-annoncere på de 2 medier. De har nogenlunde samme annoncetyper, dog lidt anden størrelse på Instagram.

Organisk opslag versus betalte annoncer
Det er værd at bemærke at dine almindelige opslag på Facebook, også kaldet ”organiske opslag”, kun når ud til omk 10-20% af sidens venner og følgere.

Med en Facebook annonce får du vist din annonce til lige præcist den målgruppe og på den placering, der er relevant for dig. For at målrette annoncen tager jeg udgangspunkt i brugernes interesse for derigennem at sikre din forretning den højeste relevans for klik.

Samarbejde omkring Facebook annoncering starter altid med en snak om…

  • Forventningsafstemning, hvad forventer I at få ud af annonceringen?
  • Har I allerede en Facebook konto, eller skal der opsættes en konto til jer?
  • Målsætninger for annonceringen.
  • Er Facebook Pixel installeret på websiten?

Facebook annoncering udarbejdes typisk i følgende formater
Roterende annoncer: Dvs annoncer med flere forskellige billeder / evt budskaber i en og samme annonce. Hvert billede kan linke ind til forskellige steder på websiten, eller samme sted, du bestemmer. Har du allerede en FB side, linkes annoncen op mod din side.

En sides annoncer, med enten billed- eller video visning. Denne type annoncer benyttes ofte som remarketing annoncer. Dvs de vises dermed for brugere der allerede har besøgt din website, men som lige skal mindes om et givent tilbud igen. Det kræver at I har en firma-Facebook side, hvorved Facebook pixel kan lægges ind på din website. Er den der ikke allerede kan jeg i reglen hjælpe med at placere den korrekt.

Hvor meget det koster at annoncere, afhænger af hvor længe du ønsker annoncen er på nettet, og hvor meget pres der skal lægges på annonceringen. Som udgangspunkt anbefales det at annoncen ligger som minimum i en periode på 14 dage, med en omkostning på kr. 100,- per dag.

linkedin-logo

39 % af alle danskere benytter LinkedIn, heraf 4 % af de 16 – 89-årige dagligt (Kilde keilbergchristensen.dk)
Her anbefaler jeg klart at have egen LinkedIn profil når vi annoncerer. Det viser ganske enkelt en mere tydelig professionalisme, og sikrer afsenderen er fuldstændig tydelig.

LinkedIn er forholdsvist dyrt at benytte til betalt annoncering i forhold til andre digitale annonceplatforme. 

LinkedIn´s klikpriser og CPM-priser (pris per 100) er på et meget højt niveau sammenlignet med eksempelvis Google Ads og Facebooks annoncetyper.
Der tales ofte om en faktor 10, når vi sammenligner prisen for et LinkedIn lead kontra et lead fra Facebook. Det vil sige, at det er 10 gange så dyrt at annoncere på LinkedIn i forhold til Facebook.

Så selv om din målgruppe er til stede på LinkedIn, så bliver leadpriserne hurtigt meget dyre. Du bør derfor enten have en stor og interessant nyhed, eller kunne påregne store ordre for at retfærdiggøre
den forholdsvis høje pris pr. lead.

45 % af alle danskere benytter Snapchat, heraf 18 % af de 16-89-årige dagligt. (Kilde kielbergchristensen.dk)

Annoncer på Snapchat er som design lavet til ultra hurtig visning, og budskabet skal derfor være knivskarpt. Video har man typisk 8-10 sekunder. Hvis man vil bruge Snapchat, anbefaler jeg at det benyttes som komplimentært medie til f.eks. Facebook annonceringen. 

TikTok

Efter regeringer i flere lande valgte at forbyde TIK Tok brugen af Tik Tok i regerings medier til arbejdsbrug i slutningen af 2022, er annonceringen styrkdykket. Med god grund. For som annoncør forbindes man delvist med det medie man vises i, og derfor er TIK TOK ikke længere så attraktivt som annonceringsmedie.

Når det så er sagt er det et af de sociale medier der har været på stærkeste fremmarch, siden starten i 2017.

Scroll to Top