Professionelle tekster
Det kan være en udfordring at få skrevet de rigtige tekster. Dem der fænger hos læseren, dem som Google reagerer på. Skal teksten kun læses offline? Eller kun online? Måske begge steder? Der er rigtig mange ting at tage hensyn til, når man som professionel copywriter/ tekstforfatter skriver en tekst i dag.
Ligeledes er der rigtig mange forskellige teksttyper
Skal der skrives katalogtekster, skal disse være fængende, og gerne kunne beskrive emnet så et klar billede opstår hos læseren.
Er der tale om produkttekster, skal disse som oftest blot være konkrete, naturligvis afhængig af produktet.
En pressetekst er endnu en teksttype, hvor der skal skeles kraftigt til den målgruppe man søger at ramme.
Ligeledes er nyhedsbrevstekster en verden for sig, og drejes efter den målgruppe man henvender sig til.
Man kan godt tillade sig relativt lange tekster i et offline medie, mens online medier kræver korte tekster og mange mellemrum.
Det behøver ikke være svært.
En af fordelene ved at outsource denne type opgaver er professionelt udførte tekster, der leveres til tiden og tilrettet det medie det skal læses i. Normalt tager opgaven udgangspunkt i et møde, hvor vi aftaler hvilken målretning, der skal på en given pressemeddelelse og eller website, hvorefter vi går i gang.
Det er altid en stor fordel, hvis der kan leveres billedmateriale, idet billedmateriale i al sin enkelthed fanger kundens øje lettere og bedre end tekst.
Tekster på dansk eller engelsk
Hos Laigaard Online udfører vi tekster på dansk og engelsk.
Presse tekster
Alternativt kan det give god mening at tilkoble en medie platform som f.eks. My News Desk. Der er det muligt at udsende sin pressemeddelelse til et bredt udvalg af medier.
Efterfølgende fås statistik på hvor mange der har læst din pressemeddelelse, og hvor den er blevet vist.
Nedenstående et par eksempler på pressemeddelelser.
Web tekster
Webtekst er ikke bare tekst. Man kan ikke skrive på nettet, som man ville skrive i trykt materiale. Man læser ganske enkelt anderledes på nettet, end man gør i det trykte materiale.
Derfor er udfordringen: Skær alt overflødigt væk. Giv brugeren hvad han/hun kom efter. Kort og præcist.
Det gælder uanset om vi taler reelt website beskrivelser, produkttekster eller andet. Webtekster lever efter devisen “Keep it simple”.Webteksten er også vigtig i forhold til Google og optimering af websiten i forhold til Google (SEO). Det er her bukkene skilles fra fårene, for når vi bliver bedt om at opdatere webtekster, sørger vi samtidig for at opdatere websitens SEO. Alt for mange gange har vi set en flot website, uden søgeordsoptimering.
Nedenstående et par eksempler på webtekster kan se ud.